SEO

SEO_1_750
SEO-4_700

Hvis du ikke ses, findes du ikke

SEO er

SEO er en forkortelse for “search engine optimization” – eller på dansk “organisk søgemaskineoptimering”. 

SEO dækker alt det du kan gøre for, på en naturlig måde, at få dit website til at ranke bedre i søgemaskinernes “organiske” (ikke betalte) resultater. 

SEO er derfor et kontinuerligt arbejde, hvor man arbejder med, hvordan søgemaskinerne virker og hvilke kriterier, de har for at vise søgeresultater.

Viden om hvad folk søger på, hvilke ord de bruger når de søger, og hvad der får folk til at gå ind på hjemmesider, er værdifuld i SEO-sammenhænge.

søgemaskineoptimering

DET ER I TOPPEN AF GOOGLE DET SKER
SEO (søgemaskineoptimering) er en effektiv markedsføringsmetode, der benyttes til optimering af hjemmesider. Kun de færreste klikker videre til side 2 på Google, når de søger efter et produkt, en ydelse eller en virksomhed. 

Derfor forsvinder din virksomhed hurtigt i mængden, hvis du ikke er placeret særlig højt.
Ved at benytte SEO, har du mulighed for at placere din virksomhed i toppen af Googles søgeresultater.

Dermed har dine eksisterende og nye potentielle kunder nemmere ved at finde frem til din virksomhed. Hvilket igen hjælper dig med at skabe en større omsætning.

Danmark er et Google-land

Så meget fylder Google på markedet
I Statcounters opgørelse over brugen af søgemaskiner på desktop, mobil, tablet og konsol i juli 2016, ligger Google på en global markedsandel på 91,71 procent.

Der er således langt ned til de nærmeste “forfølgere”, Yahoo med en markedsandel på 2,77 procent og Bing med 2,59 procent.

Endnu mere bemærkelsesværdigt er det måske, at Googles markedsandel ser ud til at være klippestabil. For går vi præcis fem år tilbage, til juli 2011, var Googles globale markedsandel på 91,4 procent ifølge Statcounter.

Danmark er lidt af et Google-land, når det kommer til søgemaskiner. I juli 2016 havde Google en markedsandel i Danmark på 95,89 procent ifølge Statcounter.

TO TYPER TRAFIK - pull og push

Inden for online marketing taler man om to primære kanaltyper:

  • Push (skubbe informationer ud mod brugere): er sociale og klassiske medie.
  • Pull (trække brugere til sig): er søgemaskiner og databaser som Google, Bing, YouTube og Krak.dk.

Hvilken kanal skal man vælge:

Push anvendes
Ved f.eks. lanceringen af produkter, eller når man opererer inden for en nichebranche. Her skubber man nyheden ud til brugerne.

Pull anvendes
Når ens kunder allerede ved, hvad de leder efter, og selv opsøger ydelsen / produktet.

Push vs. pull
Push er typisk billigst med priser pr. klik fra 1,- kr. 
Pull er dyrere, især hvis branchen er konkurrencepræget (f.eks. advokat, hvidevarer mf).
Hvor de dyreste søgeord kan koste mere end 150 kr. pr. klik!

Pull er pt. bedst  i Danmark

og analyser viser, at pull konverteringsrate er over 50% højere end push-trafikken.

Fordelingen af digitale ‘annoncekøb’ blandt danske virksomheder var i 2017:
Pull via søgemaskiner mv.: ca. 50% og
Push via sociale medier: ca. 10%.

PULL - Google mf.
50%
PUSH - Sociale medier mf.
10%
  • De sociale medier overtager godt nok mere og mere ”generel” trafik, men virksomheder vælger fortsat at ’annoncere’ via Google, hvis andel er steget med mere end 50%, bare de seneste to år.
  • Øget trafik er ikke nødvendigvis lig med mere salg.
  • Facebook-annoncer og lignende (push) leverer typisk ikke direkte købsklar trafik.

Historie - før Google

Se statistik fra 22. september 1999.

Se data tilbage fra da Google ikke fandtes

Hits: 156

Scroll to top
Skip to content