Udvidet statistik om sociale medier i danmark

Udvidet statistik på brugen og udviklingen af sociale medier i Danmark gennem de seneste år.

Som det fremgår er der en vis usikkerhed omkring nogle af tallene, fra medie til medie, men det må vi leve med, da ingen har de endelige tal, og der sker ændringer fra dag til dag.

Fra:  www.keilbergchristiansen.dk

TikTok

Antal brugere: Hurtigst voksende sociale medie til at nå 1 mia. brugere
(SensorTower, februar 2019) 
439.830 gange blev TikTok downloadet fra oktober 2018 til oktober 2019
(Statista, november 2019)
Mellem 100.000 og 200.000 danske brugere
(Politiken, marts 2019)

  • 1 % af alle danskere over 12 år bruger TikTok dagligt (DR, januar 2020)
  • 20 % af de 9-14-årige er på TikTok (DR, januar 2020)
  • 8 % af danskerne har en profil på TikTok (DR, januar 2021)
  • 5 % af alle danskere over 12 år bruger TikTok dagligt (DR, januar 2021)
  • 7 % af alle danskere over 12 år bruger TikTok ugentligt (DR, januar 2021)
  • 48 % af de 9-14-årige er på TikTok dagligt (DR, januar 2021)
  • 30 % af de 15-24-årige er på TikTok ugentligt (DR, januar 2021)
  • 4 % af de 25-31-årige er på TikTok ugentligt (DR, januar 2021)
  • 1 % af de 32-46-årige er på TikTok ugentligt (DR, januar 2021)
  • 2 % af de 47-64-årige er på TikTok ugentligt (DR, januar 2021)

Facebook

Antal brugere: 3.100.000 brugere (Danmarks Statistik, november 2016)
3.573.000 bruger (digitalkommunikation.net, august 2016)
3.900.000 brugere (keilbergchristiansen.dk, april 2017)
3.800.000 brugere (keilbergchristiansen.dk, april 2019)

  • 67 % af danskerne er på Facebook (Danmarks Statistik, november 2016)
  • 70 % af danskerne er på Facebook (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 70 % af danskerne er på Facebook (Danmarks Statistik, november 2018)
  • 80 % danskere bruger Facebook (AudienceProject, august 2017)
  • 77 % danskere bruger Facebook (AudienceProject, august 2019)
  • 75 % danskere bruger Facebook (Reuters Digital News report, juni 2019)
  • 77 % danskere bruger Facebook (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

  • 64 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (DR, januar 2017)
  • 65 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (DR, januar 2018)
  • 63 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (DR, januar 2019)
  • 64 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (DR, januar 2020)
  • 65 % af alle danskere over 12 år bruger Facebook dagligt (DR, januar 2021)
  • 72 % af de 16 til 89-årige bruger Facebook dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)
  • 62 % af danskerne 16+ år bruger Facebook dagligt
    (Mindshare Connected Life, oktober 2016)
  • 30 % angiver Facebook som en af tre apps, de ikke kan undvære (AudienceProject, august 2017)
  • 94 % af de 15 til 25-årige er på Facebook (AudienceProject, august 2017)
  • 66 % af danskerne har brugt Facebook i løbet af en uge
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 67 % af danske mænd bruger Facebook dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 76 % af danske kvinder bruger Facebook dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 53 % af de 16 til 89-årige bruger Facebook dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)
  • 48 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Facebook dagligt
    (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 51 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Facebook dagligt
    (Danmarks Statistik, november 2018)

Instagram

Antal brugere: 250.000 aktive danske profiler på Instagram (Overskrift.dk, marts 2017)
350.000 private danske profiler på Instagram (Overskrift.dk, marts 2017)
1.900.000 brugere (keilbergchristiansen.dk, august 2019)

  • 24 % af danskerne er på Instagram (Danmarks Statistik, november 2016)
  • 30 % af danskerne er på Instagram (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 34 % af danskerne er på Instagram (Danmarks Statistik, november 2018)
  • 29 % danskere bruger Instagram (AudienceProject, august 2017)
  • 50 % danskere bruger Instagram (AudienceProject, august 2019)
  • 36 % danskere bruger Instagram (Reuters Digital News report, juni 2019)
  • 42 % danskere bruger Instagram (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

  • 95 % af danske Gen Z’ere bruger Instagram mindst dagligt; 49 % til at connecte via Direct Messaging (Facebook, november 2020)
  • 72 % af danske Gen Z’ere bruger Instagram til at se andres stories; mens kun 31 % bruger det til at oprette dem (Facebook, november 2020)
  • 17 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (DR, januar 2017)
  • 18 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (DR, januar 2018)
  • 24 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (DR, januar 2019)
  • 25 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (DR, januar 2020)
  • 30 % af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (DR, januar 2021)
  • 47 % af de 16 til 89-årige bruger Instagram dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)
  • 25 % af danskerne har brugt Instagram i løbet af en uge
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 38 % af danske mænd bruger Instagram dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 57 % af danske kvinder bruger Instagram dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 19 % af de 16 til 89-årige bruger Instagram dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)
  • 15 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Instagram dagligt
    (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 19 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Instagram dagligt
    (Danmarks Statistik, november 2018)

Snapchat

Antal brugere: 25 % af danskerne er på Snapchat (Danmarks Statistik, november 2016)
31 % af danskerne er på Snapchat (Danmarks Statistik, april 2018)

  • 35 % af danskerne er på Snapchat
    (Danmarks Statistik, november 2018)
  • 27 % danskere bruger Snapchat
    (AudienceProject, august 2017)
  • 33 % danskere bruger Snapchat
    (AudienceProject, august 2019)
  • 43 % danskere bruger Snapchat
    (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)
  • 2.250.000 danskere bruger Snapchat
    (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

Brugsstatistik:

  • 76 % af de 15 til 25-årige er på Snapchat (AudienceProject, august 2017)
  • 19 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (DR, januar 2017)
  • 23 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (DR, januar 2018)
  • 23 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (DR, januar 2019)
  • 24 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (DR, januar 2020)
  • 25 % af alle danskere over 12 år bruger Snapchat dagligt (DR, januar 2021)
  • 49 % af de 16 til 89-årige bruger Snapchat dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)
  • 26 % af danskerne har brugt Snapchat i løbet af en uge
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 49 % af danske mænd bruger Snapchat dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 51 % af danske kvinder bruger Snapchat dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 19 % af de 16 til 89-årige bruger Snapchat dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)
  • 12 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Snapchat dagligt
    (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 18 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Snapchat dagligt
    (Danmarks Statistik, november 2018

Twitter

Antal brugere: 350.000 danske Twitter-profiler (Overskrift.dk, marts 2017)
70.000 aktive danske tweeps (Overskrift.dk, marts 2017)

  • 10 % af danskerne er på Twitter (Danmarks Statistik, november 2016)
  • 11 % af danskerne er på Twitter (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 10 % af danskerne er på Twitter (Danmarks Statistik, november 2018)
  • 17 % danskere bruger Twitter (AudienceProject, august 2017)
  • 13 % danskere bruger Twitter (AudienceProject, august 2019)
  • 11 % danskere bruger Twitter (Reuters Digital News report, juni 2019)
  • 21 % danskere bruger Twitter (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

  • 5 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (DR, januar 2017)
  • 7 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (DR, januar 2018)
  • 6 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (DR, januar 2019)
  • 7 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (DR, januar 2020)
  • 7 % af alle danskere over 12 år bruger Twitter dagligt (DR, januar 2021)
  • 16 % af de 16 til 89-årige bruger Twitter dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)
  • 5 % af danskerne har brugt Twitter i løbet af en uge
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 17 % af danske mænd bruger Twitter dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 9 % af danske kvinder bruger Twitter dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 2 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Twitter dagligt
    (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 1 % af de 16 til 89-årige bruger Twitter dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

LinkedIn

Antal brugere: 2.200.000 danske brugere (keilbergchristiansen.dk, april 2017) 
2.600.000 danske brugere (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

  • 24 % af danskerne er på LinkedIn (Danmarks Statistik, november 2016)
  • 26 % af danskerne er på LinkedIn (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 28 % af danskerne er på LinkedIn (Danmarks Statistik, november 2018)
  • 34 % danskere bruger LinkedIn (AudienceProject, august 2017)
  • 37 % danskere bruger LinkedIn (AudienceProject, august 2019)
  • 19 % danskere bruger LinkedIn (Reuters Digital News report, juni 2019)
  • 39 % danskere bruger LinkedIn (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)

Brugsstatistik:

  • 4 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2017)
  • 4 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2018)
  • 6 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2019)
  • 7 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2020)
  • 8 % af alle danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2021)
  • 9 % af de 16 til 89-årige bruger LinkedIn dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2016)
  • 13 % af danskerne har brugt LinkedIn i løbet af en uge
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 3 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender LinkedIn dagligt
    (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 4 % af de 16 til 89-årige bruger LinkedIn dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

YouTube

Antal brugere: 1.500 aktive danske YouTube-kanaler (Overskrift.dk, marts 2017)

  • 55 % danskere bruger YouTube (AudienceProject, august 2017)
  • 57 % danskere bruger YouTube (AudienceProject, august 2019)
  • 53 % danskere bruger YouTube (Reuters Digital News report, juni 2019)

Brugsstatistik:

  • 31 % af børn mellem 3-7 år bruger YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2017)
  • 70 % af børn mellem 7-12 år bruger YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2017)
  • 63 % af børn mellem 7-12 år bruger YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2018)
  • 67 % af børn mellem 9-14 år bruger YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2019)
  • 64 % af børn mellem 15-24 år bruger YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2019)
  • 44 % af børn mellem 25-31 år bruger YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2019)
  • 27 % af alle danskere over 12 år benytter YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2019)
  • 26 % af alle danskere over 12 år benytter YouTube dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2020)
  • 48 % af alle danskere over 12 år benytter YouTube ugentligt
     (Danmarks Radio, januar 2017)
  • 51 % af alle danskere over 12 år benytter YouTube ugentligt
    (Danmarks Radio, januar 2019)
  • 16 % af de 16 til 89-årige bruger YouTube dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

Pinterest

Antal brugere: 

  • 12 % af danskerne er på Pinterest (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 16 % af danskerne er på Pinterest (Danmarks Statistik, november 2018)
  • 14 % danskere bruger Pinterest (AudienceProject, august 2017)
  • 17 % danskere bruger Pinterest (AudienceProject, august 2019)
  • 23 % danskere bruger Pinterest (Slots- og Kulturstyrelsen, oktober 2019)
  • 849.500 danskere bruger Pinterest (Hootsuite/We Are Social, oktober 2019)

Brugsstatistik:

  • 3 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2017)
  • 4 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2018)
  • 4 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2019)
  • 3 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2020)
  • 5 % af alle danskere over 12 år bruger Pinterest dagligt
    (Danmarks Radio, januar 2021)
  • 9 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender Pinterest dagligt
    (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 6 % af danskerne har brugt Pinterest i løbet af en uge
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2017)
  • 5 % af alle danskere bruger Pinterest flere gange om dagen
    (AudienceProject, august 2017)
  • 2 % af de 16 til 89-årige bruger Pinterest dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

WhatsApp

Antal brugere:

  • 13 % af danskerne er på WhatsApp (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 15 % af danskerne er på WhatsApp (Danmarks Statistik, november 2018)
  • 12 % danskere bruger WhatsApp (AudienceProject, august 2017)

Brugsstatistik:

  • 20 % af alle danskere mellem 16 og 89 år anvender WhatsApp dagligt
    (Danmarks Statistik, april 2018)
  • 4 % af alle danskere over 12 år bruger WhatsApp dagligt (DR, januar 2021)
  • 19 % af alle danskere mellem 15 og 25 år bruger WhatsApp
    (AudienceProject, august 2017)
  • 15 % af alle danskere bruger WhatsApp flere gange om dagen
    (AudienceProject, august 2017)
  • 4 % af de 16 til 89-årige bruger WhatsApp dagligt
    (Slots- og Kulturstyrelsen, november 2018)

Hits: 94

Scroll to top
Skip to content