SOCIALE MEDIER

socialemedier_1_600

hvilke sociale medier kan i benytte

brugen af sociale medier

Hvad er sociale medier?
Udtrykket dækker over en lang række forskellige teknologier og tjenester på internettet, som skaber et fællesskab af interaktive brugere.

Sociale medier er kort sagt en række steder på internettet, hvor indholdet bliver genereret af interaktion med resten af internettet, som eks. Wikipedia, Facebook, Flickr, Twitter, Digg, YouTube, Stumbleupon, LinkedIn, Google+, MySpace mf.

Sociale mediers rolle
Sociale mediers rolle og hvordan har det påvirket internettet?

Tidligere
Før opblomstringen af sociale medier som Facebook, Twitter og YouTube blev internettet primært brugt til at søge viden, andre havde frembragt.

I dag
De sociale medier er nu ved at forvandle internettet fra et gammeldags bibliotek, hvor vi jagter informationer (fx via søgemaskiner som Google), til en smart café hvor vi interagerer med hinanden og samles om det, vi interesserer os for. Og den udvikling ser ikke ud til at stoppe foreløbig.

brugen i danmark

Statistik over de 5 mest brugte sociale medier i Danmark

Facebook 63%
Youtube 27%
Instagram 24%
Snapchat 23%
LinkedIn 6%
Twitter 6%
Pinterest 4%
Sociale_medier_1000

MEDIERNES UDVIKLING I DANMARK

I 2019 brugte danskerne 5 minutter mindre på tv og 3 minutter mindre på radio om dagen sammenlignet med 2018, og ugentligt var der 177.000 færre, der læste et trykt dagblad. 

Til gengæld besøgte 94.000 flere danskere ugentligt et digitalt nyhedssite, 3 procentpoint flere streamede audiovisuelt indhold mindst en gang om ugen, og 5 procentpoint flere lyttede til podcasts.

Udenlandske aktører som Google og Facebook får fortsat større andele af den danske annonceomsætning målrettet danske mediebrugere.

I 2019 gik 38 procent af den samlede annonceomsætning i Danmark således til de internationale aktører mod blot 3 procent i 2007. 

Alene fra 2018 til 2019 er de udenlandske aktørers andel af den samlede annonceomsætning steget med 3 procentpoint.

virksomheder

Sociale mediers betydning for virksomheder?
Først og fremmest betyder det, at måden hvor på de bruger internettet, skal tilpasses til brugerne og være dialog frem for monolog.

Et godt eksempel på sociale mediers betydning er Facebook, hvor brugerne deler deres tanker og holdninger med venner og bekendte, uploader billeder og videoklip og kommenterer lystigt på hinandens indhold.

80 % af virksomheder 
Mere end 80 % af alle virksomheder bruger i dag Facebook, fordi Facebook samler millioner af brugere på tværs af alder, geografi, interesser osv.

I de sociale medier kan man hurtigt få millioner af mennesker i tale, og man kan som virksomhed i langt højere grad end ellers kommunikere direkte med kunderne.

Og mange virksomheder har idag ansatte kommunikations folk, med speciale i sociale medier, eller køber ekspertviden udefra.

beskrivelse af de sociale medier

Facebook er det mest kendte sociale medie i verden. Det er også mediet, der har flest brugere på tværs af internettet.

På Facebook kan du dele billeder, statusopdatering, videoer. Du kan ligeledes kommentere på andre opdateringer. På Facebook anmoder man om at blive venner med hinanden.

Mere på www.facebook.com

Flickr er et sted, hvor du kan gemme billeder og videoer. Her kan du dele dine personlige fotografier og videoer.

Se mere på: https://www.flickr.com

Google konto med mange forskellige funktioner lige fra foto, video til shop, møde online, kort og meget mere.

Se mere på: https://www.google.com/intl/da/account/about/

 

Google Plus
PS. Google Plus lukkede den 2. april 2019. Men IKKE din Google konto!
Google’s pendant til Facebook. Du har mange af de samme funktioner som på Facebook. Her skal du ikke godkende venneanmodninger.

Der er altså ingen grund til panik – din Gmail, dine dokumenter og alt, hvad du ellers måtte have liggende i Google Drev er ikke i fare.

Instagram er et medie, der primært bliver brugt på mobile enheder. Her kan du dele billede og videoer. Man kan have en offentlig profil eller en skjult.

Med en offentlig profil skal man ikke acceptere nye følgere. Det skal man med en lukket profil, hvor man ligeledes kun kan se billederne, hvis man følger brugeren.

Instagram er kendt for sin æstetik og fokus på det flotte billede.

Se mere på: https://www.instagram.com

Mediet er bedst kendt for at være et online CV. Her kan du forbinde med dine forretningsforbindelser, kollegaer eller skolekammerater.

LinkedIn kræver accept på venneanmodning.

Der er ligeledes et news feed, hvor man kan se de seneste opdateringer og ændringer i folks profiler.

Se mere på: https://www.linkedin.com/

På Pinterest kan du dele billeder. Her er siden delt op i boards, hvor man kan pine sine favoritbilleder på.

Se mere på: https://www.pinterest.dk/

På Snapchat har du mulighed for at sende billeder og videoer direkte til dine venner.

Disse er oftest begrænset i op til 10 sekunder hvorefter “snappen” forsvinder igen.

Se mere på: https://www.snapchat.com/l/da-dk/

Man kan måske godt diskutere om Tinder er et socialt medie. Tinder bliver oftere betegnet som en Dating-app.

Her kan man swipe til højre eller venstre, når man ser en ny datingprofil i sit område.

Se mere på: https://tinder.com/?lang=da

På Twitter kan du skrive tweets. Twitter er åben for alle og alle tweets er offentlige.

Man kan følge andre personer uden gensidig accept.

Se mere på: https://twitter.com/home

Youtube er verdens største samling af online videoer og ejes af Google.

Her kan man uploade sine egne videoer eller se andres.

Se mere på: https://www.youtube.com/?hl=da&gl=DK

 

mest brugte i verden

Alfabetisk liste over de mest brugte sociale medier i verden
(dog ikke landespecifikke).

Kilde: https://www.statista.com

del siden med andre

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på linkedin
LinkedIn
Del på pinterest
Pinterest
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

Hits: 235

Scroll to top
Skip to content